Hoe komt het dat grote infrastructurele werken als de Betuweroute of de Noord-Zuidlijn altijd veel duurder worden dan begroot? En hoe is het mogelijk dat de uiteindelijke baten tegenvallen? Volgens universitair hoofddocent vervoer Jan Anne Annema van de TU Delft willen wethouders of ministers deze projecten zo graag realiseren uit prestige-overwegingen, dat ze onderzoeken manipuleren.

"Het is eigenlijk een vorm van liegen", zegt Annema. Gemeenteraden of de Tweede Kamer krijgen op die manier een incorrect beeld voorgespiegeld en nemen op onjuiste gronden hun beslissingen.

Bestuurders baseren hun bevindingen vaak weer op rapporten van onafhankelijke onderzoeksbureaus. Emeritus hoogleraar Arnold Heertje beschuldigt deze consultancybureaus, die kosten en baten moeten afwegen, dat ze opdrachtgevers naar de mond praten. In EenVandaag reageren -naast Heertje en Annema- onder meer wethouder Adri Duijvesteijn van Almere en directeur Theo Camps van onderzoeksbureau Berenschot.