Er is binnen en buiten de Verenigde Staten commotie ontstaan over een grootschalig internet-afluisterprogramma, codenaam PRISM. De Amerikaanse overheid blijkt direct toegang te hebben tot de servers van bedrijven als Google, Facebook, Microsoft en Apple. 

Maar wat weten deze bedrijven eigenlijk van ons? En waarom is dat zo waardevol?

Het geheim is Big Data, grote verzamelingen met gegevens van U. En die berg data creëert U. Alles wat u doet wordt opgeslagen. Wat u koopt, wie u vrienden zijn, waar u rijdt en dat u bijvoorbeeld vaak naar EenVandaag kijkt.  Deze gegevens worden gebruikt om u te helpen en u te beïnvloeden.

Moeten we blij zijn met bedrijven die al deze patronen en verbanden in kaart brengen? Het brengt nieuwe banen, bedrijven en producten, maar hoe zit het met onze privacy? Experts zijn het er al over eens; Big Data gaat meer invloed hebben dan het Internet nu heeft. Het staat dit jaar ook op de agenda van de Bilderberg-conferentie.

In Eenvandaag dé Big Data-expert Viktor Mayer-Schönberger van Oxford University en Marc Teerlink van IBM.

7 reacties
Wil je ook reageren ga dan naar Facebook