Wie deze meivakantie vanaf luchthaven Schiphol vertrok kon rekenen op lange rijen. Bij de incheckbalie, bij de paspoortcontrole, bij de security check, bij de gate en bij de bagageband: het was er overal extreem druk. Veel passagiers misten hun vlucht doordat zij vast stonden in lange rijen. 

En dus stromen de klachten nu binnen, maar wie is er verantwoordelijk? Het is het startschot voor een hoop juridisch getouwtrek. Kort samengevat: Schiphol verwijst gedupeerde reizigers door naar de luchtvaartmaatschappij en de luchtvaartmaatschappij verwijst naar de luchthaven. 

Claimorganisatie Claimingo klaagt Schiphol aan en stapt namens een paar honderd gedupeerden naar de rechter. Het is nog nooit eerder in Nederland voorgekomen dat een luchthaven verantwoordelijk wordt gehouden voor schade als gevolg van vertraging. 

Schiphol is de afgelopen jaren in rap tempo gegroeid en lijkt nu met de consequenties te worden geconfronteerd. Op drukke dagen lopen de aantallen zelfs op tot 200.000 passagiers die aankomen, vertrekken of overstappen op luchthaven Schiphol.

Verschillende luchtvaartmaatschappijen waarschuwden passagiers eerder al om zeker vier uur van tevoren op de luchthaven te zijn in plaats van de gebruikelijke twee tot drie uur vanwege de personeelstekorten. Vorige week kwam Schiphol toch over de brug en kondigde het aan de komende tijd extra medewerkers in te zetten bij veiligheidscontroles. 

In de studio is te gast Marinus Hoorntje van consumentenorganisatie ReisRecht. 

EenVandaag besteedde eerder aandacht aan de drukte op en groei van Schiphol, bekijk hieronder de items: