Een reisje naar Parijs, Londen of Milaan, voor het geld hoeven we het in elk geval niet meer te laten. Prijsvechter Ryanair heeft gisteren een prijzenoorlog ontketend. Voor minder dan 15 euro vlieg je al naar een Europese bestemming.

De belangrijkste oorzaken van deze lage prijzen zijn de belastingvoordelen en de subsidies op vliegen. Hierdoor wordt vliegen dus steeds goedkoper en binnen 5 tot 10 jaar zelfs gratis voorspelt Ryanair topman Michael O'Leary. Dit kan omdat hij vindt dat luchthavens de opbrengsten van de winkels in de vertrekhallen moeten delen met de vliegmaatschappijen die de meeste klanten lokken.

Groei

Dit is niet alleen fijn voor onze portemonnee maar ook voor de groei van Ryanair. In de afgelopen twaalf maanden zag de maatschappij het aantal passagiers met dertien procent toenemen tot 123,8 miljoen. En je ziet het ook aan de topdrukte op luchthavens als Schiphol: we vliegen graag en meer. 

Maar dat is minder fijn voor het milieu. De luchtvaartsector is goed voor 4,9 procent van alle CO2-uitstoot, vergelijkbaar met de uitstoot van heel Duitsland. De huidige situatie is dan eigenlijk ook onhoudbaar.

Keerzijde

Toch kan de luchtvaartmaatschappij verdienen aan deze kleine prijsjes. Dat kan doordat die 15 euro meestal natuurlijk geen 15 euro blijft. Zo moet je betalen als je een koffer mee wilt nemen (20 euro per koffer), of als je een beetje normaal wilt zitten in plaats van met de knieën tegen je oren. Ook moet je bijvoorbeeld 2 euro per persoon extra betalen om er zeker van te zijn dat je naast je reispartner zit op een vlucht. Dat vinden veel mensen maar raar maar dat is misschien de keerzijde van die lage prijs.