Nederland moet gewapende private beveiligers toelaten op koopvaardijschepen, dat schrijft instituut Clingendael in een rapport dat vandaag is verschenen.

Nederland is een van de laatste Europese landen dat nog geen private beveiligers toelaat op koopvaardijschepen. Volgens de Nederlandse wet mogen alleen mariniers de scheepvaart beschermen tegen piraterij. Reders moeten bij Defensie een verzoek indienen voor bescherming door middel van militairen aan boord. 

 
De procedures voor militaire bescherming zijn echter lang en de kosten hoog. Clingendael schrijft in haar rapport dat er een groeiende praktijk ontstaat waarbij reders overgaan tot het illegaal inhuren van private beveiligers. Het instituut benadrukt dat de procedures voor beveiliging voor koopvaardijschepen flexibeler moeten. 
 
EenVandaag spreekt onder andere met Bibi van Ginkel van het Clingendael Instituut en met Harold Liebregs, commandant op het Nederlandse fregat Hr. Ms. De Ruyter. Ook spreken we Martin Dorsman, directeur van de Koninglijke Vereniging van Nederlandse Reders.